Barns situation och hur vi arbetar för förändring

I vårt arbete möter vi barn som känner en sådan press i skolan att de vägrar att gå dit. Vi möter barn som nästan aldrig pratar, vi möter barn som nästan aldrig skrattar. Vi möter klasser med allvarlig mobbning, där barn kastar stenar på varandra, slår varandra och tar stryptag på varandra.  Vi möter barn som har svårt att känna respekt och empati för såväl andra människor som för djur.

Vi möter barn som säger “jag kan inte” eller “jag vet inte”. Barn som inte tror att det de har att säga kan vara något viktigt och betydelsefullt.

Alla behöver vi få uppmärksamhet och känna oss uppskattade för den vi är. Om man inte känner sig sedd och älskad för den man är, blir vissa hellre en person som andra är rädda för eller hatar, än att inte bli sedd alls. Andra vänder sin frustration inåt vilket kan ta sig i uttryck av passivitet, hjälplöshet eller självskadebeteenden.

Individens möjligheter i vårt samhälle är baserat på prestationer. Vi fostras till att vara Duktiga. När vi presterar tillräckligt bra duger vi och belönas med beröm och uppmärksamhet. Personen bakom prestationen är oviktig, presterar vi inte så finns vi inte.

När vi arbetar med barnen tittar vi inte på det som inte fungerar. Om ett barn har svårt att koncentrera sig i skolan tittar vi på de små stunderna när arbetet flyter på. I början kanske det knappt är en minut. Men vad var det som gjorde att det funkade just då? Hur såg miljön ut just då?  Vi utgår från de situationerna som det fungerar och bygger upp en miljö där barnen får utrymme för att utvecklas där de vill utvecklas.  Det kan handla om allt ifrån att utvecklas inom en idrott, till att våga prata med andra människor, till att komma överens med sina kamrater. Vissa barn behöver få gå ut och bygga en fågelholk för att räkna matte, medan andra kanske behöver få röra på sig samtidigt som de lär sig för att kunna koncentrera sig. För många barn kan det i början handla om att stärka sin självkänsla genom att få arbeta för att förändra något de brinner för. Vi tittar på hur man kan bygga upp den vanliga undervisningen så att det stärker barnens självkänsla och lust till att vilja lära sig. Inte för att få bra på prov och sedan glömma, utan vi vill hjälpa dem hur de kan tillämpa kunskaperna för det som de brinner för och tycker är meningsfullt. Oavsett vad man vill utvecklas inom så handlar det först och främst om att må bra i sig själv. För när man mår bra tar man bra beslut och då beter man sig så som man vill både mot sig själv och andra.

Under de här fyra åren har jag fått lära mig mer om både mig själv och andra. Känner mig så redo som jag kan bli nu att anta större projekt och verkligen på heltid arbeta med Lekfullt Lärande.

 

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s